"Cercetați toate lucrurile, si păstrați ce este bun!"

Apostolul Pavel

Interviu realizat cu fotograful profesionist Cristi Biris


"Aparatul de fotografiat captează lumina, mintea noastră captează imagini."

Se spune că o fotografie vorbește mai frumos și mai elocvent decât o mie de cuvinte, iar invitatul meu de astăzi este cel mai în măsură să ne confirme această zicală. Cristi Biris, este un adevărat artist, un fotograf de excepție, fotografiile lui sunt demne de National Geographic, și de fiecare dată când le admir îmi doresc să vizitez locurile fotografiate de el. Recent, am avut fericita ocazie de a-l intervieva și sper că acest interviu să îl introducă în atenția dvs. pe Cristi și lumea minunată din fotografiile sale.

 

Mara Cîrciu: Cum ai ajuns să fi pasionat de arta fotografică?

Cristi Biris: De când m-am născut am fost atras de fotografie. Țin minte și acum, cum tatăl meu când eram mic, mai îmi făcea câte o poză, cu un aparat pe film, și, deși niciodată nu am știut să-l folosesc sau să fi făcut o poză cu el, tot m-a captat. Era o lume total străină de mine, dar rezultatul acelui click, acelui moment, întotdeauna era fascinant. Abia în 2008 am reușit să-mi cumpăr propriul aparat foto digital, și am început ușor, ușor, să cunosc lumea din spatele lentilelor.

Mara Cîrciu: Care au fost primele subiecte ce te-au atras?

Cristi Biris: Dintotdeauna mi-au plăcut subiectele ce oferă unicitate și dinamism. Am avut un traseu ce a implicat fotografia de fashion/modeling ce îmi place foarte mult, fotografia de nuntă, iar acum încerc să fac trecerea către fotografia de natură și animale, precum și atragerea de proiecte ce implică călătorii în Africa, Australia, India, America de Sud și multe alte locații.


Mara Cîrciu:
Mai păstrezi entuziasmul pe care l-ai avut atunci când ai făcut prima fotografie?

Cristi Biris: Da, bineînțeles, pentru că altfel nu aș putea continua ceea ce fac. Doar ca entuziasmul este diferit. În cadrul primelor poze, entuziasmul venea de multe ori din butonarea aparatului, să vedem ce face un anumit buton sau celălalt, și poate de data asta voi reuși sa fac o poză clară, nu blur! Prima și prima poză făcută a fost un blur de toată frumusețea, abia dacă se distingea ceva! Odată depășită acea perioadă, entuziasmul vine din altceva, din provocările din punct de vedere fotografic și mesajul pe care îl vreau transmis prin intermediul pozelor mele.

Mara Cîrciu: Peisaje sau portrete? Care este preferința ta?

Cristi Biris: Peisaje și animale. Îmi place să fiu în mijlocul naturii și să o simt. Pe lângă fotografiile în sine, fotografia de natură îmi conferă și această experiență de a cunoaște o lume total diferită de aglomerația urbană. Iar când vine vorba de fotografia de animale, către care ma îndrept în paralel cu cea de peisaje, mă atrage pentru că simt animalele de parcă ar face parte din sufletul meu, iar sentimentele lor sunt cele mai frumoase și pure sentimente. Pisicile mari, tigrii, lei, leoparzi, precum și în cazul altor animale, urși, lupi,..., pur și simplu când mă uit în ochii lor, simt un fior ce nu semnifică frică sau teamă, e ca și cum ne-am unii, ca și cum am crea o simbioză, un sentiment atât de profund încât nici un cuvânt nu-l poate descrie în adevăratul sens.

Mara Cîrciu: Există un loc în care ai vrea foarte tare să faci fotografii? Dacă da, care ar fi acela?

Cristi Biris: Norvegia, iarna. Este deosebit de frumoasă.

Mara Cîrciu: Dacă ar fi să alegi intre fotografia alb-negru și cea color, ce ai alege? De ce?

Cristi Biris: Ambele au farmecul lor, dar tind spre fotografia color. Culoare înseamnă viața pentru mine, și îmi conferă un sentiment de apropiere vizavi de acea fotografie. E ca și cum m-aș transpune în momentul în care am realizat acel cadru și resimt povestea din spatele acestuia.

Mara Cîrciu: Contează aparatul cu care lucrezi? Sau contează omul din spatele aparatului?

Cristi Biris: Ambele contează. Sunt situații în care, oricât de bun fotograf ai fi, pur și simplu nu poți realiza acea poză fără un aparat sau lentile foarte bune, cum este fotografia de animale sălbatice, astrofotografia, evenimente sportive și chiar de nuntă, acestea presupunând condiții foarte speciale de lucru. Un aparat bun te va ajuta în orice situație, dar în același timp, oricât de bun ar fi, dacă persoana ce-l folosește nu are viziune și nu-l consideră că pe o extensie a propriei mâini, calitatea pozelor va avea de suferit radical.

Mara Cîrciu: Cum crezi că este văzută fotografia în România?

Cristi Biris: Din păcate, nu prea bine. Și totul pleacă de la faptul că fotografii sunt considerați non-entități, iar ce facem noi, facem pentru că nu avem inteligența necesară pentru altceva. Majoritatea cred că singurul lucru pe care-l facem este să apăsăm pe un buton și atât, așa ceva spunându-mi-se și în față. Suntem analizați în funcție de ce aparatură avem, și nu ce ochi artistic și cât ne dedicăm pentru aparent o simplă poză. Asemeni multor paradoxuri de la noi, și când vine vorba de relația fotografi-clienți este la fel. Se dorește un serviciu cât mai calitativ, de preferat să ai cea mai scumpă aparatură foto, și să fi și cât mai ieftin... sau pe gratis! Sunt fotografi de nuntă ce-și justifică cheltuielile, inclusiv modalitatea de amortizare a investiției în aparatură, în fața potențialilor clienți pentru a fi angajați, numai ca în acele cheltuieli nu prea apare "viziunea fotografului", adică ce face diferența reală, acel lucru ce ar trebui să asigure și profitul lui. Această justificare se întâmplă pentru a-i dovedi potențialului client că mai jos decât prețul cerut nu poate scade. Din câte știu, nimeni nu se duce să-și cumpere o mașină, și întreabă producătorul de ce tapițeria costă cât costă, și în plus, îl roagă să-i arate în acte cine îi sunt furnizorii sau prețurile de achiziție a materialelor folosite. Sau, cineva ce nu este inspector, se duce la un restaurant și înainte de a comanda ceva, roagă chelnerul să-i arate prețurile de achiziție a alimentelor folosite și furnizorii (echivalent, ce aparat folosești și ce brand!), precum și cât din prețul cerut pe comandă contribuie la plata angajaților și utilitățile restaurantului (echivalent cum ți-ai calculat amortizarea aparaturii - software-ul cu care lucrezi sau faptul ca tu ca și fotograf profesionist trăiești din așa ceva, aparent nu se pune în calcul). Un număr aproape inexistent de oameni înțeleg că viziunea unui fotograf poate valora și de 15-20 ori mai mult decât întreaga aparatură folosită pentru un anumit job, job ce poate însemna și doar o singură fotografie (ex. coperta unei renumite reviste de fashion). La noi încă nu se percep fotografiile ca și cum ar trebui să aibă o semnificație sentimentală reală. Pentru majorarea romanilor, pozele sunt doar niște poze și atât, nu fotografii, nu au poveste în spate, nimic, și această percepție duce la superficialitate vizavi de colaborarea cu un fotograf. Aceeași oameni ce se tocmesc de exemplu pentru costurile angajării unui fotograf de nuntă, în același timp au în buzunar telefoane de $1.000 ce au apărut pe piață acum două săptămâni, mașini de $40-70.000 și lux în casă, plăceri plătite fără a sta o secundă pe gânduri, dar pentru serviciile cuiva ce-i poate capta o amintire de-o viață, da, în condițiile în care prețurile pot depăși $1.000 destul de greu (aprox. 0.5-1% din totalul nunților din România), pentru că nimeni nu te va plăti mai mult. Prețul mediu este de €300-500, să cuprindă și foto și video, bineînțeles cu aparatură cât mai scumpă, să faci cât mai multe poze, peste 1500, și să ai experiență cât mai mare (dacă ai putea fotografia ca cel mai renumit fotograf din lume la banii aceștia, ar fi ideal!). Această experiență nu se poate obține niciodată la peste 1500 cadre când nu ai timp deloc sa te gândești la ceva cu adevărat creativ. Dar, numărul de cadre este mai important decât calitatea acestora. Fotografia de fashion este aproape inexistentă, majoritatea agențiilor trimițându-și modelele afară deoarece la noi nu există de muncă, 80%+ din contractele agențiilor principale sunt pentru clienți din afara țării. În țară, fotografii ce acceptă să lucreze pentru ei, se așteaptă să o facă pe gratis, invocând motivul că-i ajută cu portofoliul lor. Aceste job-uri se numesc "teste" și oriunde în lumea asta variază între $100-200 ședința. Pe lângă ca se așteaptă să lucrezi pe gratis, la fel ca și în cadrul nunților, să ai aparatura cea mai scumpă, cât mai talentat, cât mai dedicat, și de preferat să plătești chiar tu șpagă de mii de euro pentru a ți se oferii "privilegiul" de a poza modelele lor. Când vine vorba de reviste de fashion de la noi, în afară de câțiva fotografi ce fac o poză-două o dată pe lună sau și mai rar, cine știe și prin câte pile ajutătoare, majoritatea materialelor foto vin de-afară. Dacă vrei să faci un album foto pe dimensiunile standard pentru modeling sau dimensiuni preferențiale, nu se poate la nici o firmă de profil la care am sunat, în tot Bucureștiul și nu numai, doar dimensiuni tipice albumelor de nuntă. La fel și modalitatea de prezentare a pozelor în aceste cataloage, este aproape inexistentă. De cealaltă parte, doar o mână de oameni ca și fotografi pot spune că ar avea un stil al lor, în general se copiază după unii sau alții. Totodată, foarte mulți lucrează pentru a face bani cu orice preț, să le ia banii clienților și să meargă mai departe, și asta, deoarece clientul de la noi nu are cultură ce înseamnă fotografie. A-i prostii e la ordinea zilei, bineînțeles și păstrarea în întuneric pentru că altfel nu ar mai putea continua afacerea, și-așa doar cu numele. Aceasta reprezintă o parte din cercul vicios din România, iar cei mai afectați sunt fotografii ce doresc cu adevărat să realizeze ceva și se luptă cu percepțiile greșite ale oamenilor, percepții și mentalități ce la nivel de țară sunt aproape imposibil de schimbat.

Mara Cîrciu: Epoca aparatelor foto digitale a dat veleități fotografice tuturor celor cu un aparat foto, fie digital, fie pe un telefon mobil performant... Care sunt sfaturile tale adresate amatorilor?

Cristi Biris: Să fie atenți la compoziție și la ce vor să transmită sentimental acele poze, compoziția punându-și o reală amprentă. Iar dacă aparatul este disponibil clasa SLR, un curs de fotografie la nivel general este foarte util în înțelegerea manualului și a altor principii fotografice.

Mara Cîrciu: Un cuvânt de încheiere adresat cititorilor noștri...

Cristi Biris: În primul rând a fost o adevărată plăcere din partea mea și mulțumiri pentru șansa oferită prin care am putut împărtăși trăirile și experiențele frumoase din fascinantul univers al fotografiei. În speranța în care am stârnit interesul vostru, vă invit cu drag să-mi vizitați pagina de Facebook și să faceți cunoștință cu lumea văzută de mine, lumea din spatele aparatului foto. Vă mulțumesc din suflet! http://www.facebook.com/CristiBirisPhotography