"Cercetați toate lucrurile, si păstrați ce este bun!"

Apostolul Pavel

"Pelerinajul - innoire si imbogatire a vietii spirituale" - socoteste patriarhul bisericii romane Daniel.

"Pelerinul religios este oconstanta a umanitatii. El are motivatii multiple si semnificatii spirituale profunde, cand este trait intens si inteles corect. Pelerinii sunt oameni care doresc sa viziteze si sa venereze locurile sfinte biblice, mormintele martirilor, moastele sfintilor, icoane facatoare de minuni sau locuri unde traiesc duhovnici smeriti" - scrie patriarhul bisericii romane Daniel, in lucrarea sa Calatorind cu Dumnezeu.

 

La locurile de pelerinaj vin oameni diferiti din regiuni sau tari diferite. Am intalnit in pelerinajul pe care am avut bucuria sa-l realizez in septembrie 2014, un grup de pelerini din America de sud (Argentina, Bolivia, Brazilia, Chile, Ecuador, Paraguay, Peru) si foarte multi asiatici. Motivatiile si dorintele lor sunt diferite. Varstele, starea sociala, gradul de cultura, sensibilitatea spirituala - toate sunt diferite. Aceasta diversitate adunata laolalta se vede mai ales la pelerinajele legate de hramurile locurilor sfinte sau sarbatorilor sfintilor ocrotitori sau patroni spirituali ai acestor locuri.


In experienta spirituala a pelerinajului, cei ce au credinta mai slaba au prilejul sa o intareasca vazand credinta mai puternica a altora; cei ce au rabdarea mai putina se intaresc vazand rabdarea altora; cei ce se roaga mai putin si mai superficial se imbogatesc si se innoiesc din rugaciunea fierbinte a altora, a tuturor. In pelerinaj suntem influentati de altii si influentam pe altii prin felul nostru de a fi prezenti acolo. Intalnirea cu locurile sfinte, moastele sfintilor, icoanele sfintilor si persoane cu viata smerita si sfanta devine izvor de binecuvantare, iubire si luminare interioara a pelerinului.


Traseul pe care l-am parcurs a atins in general aproape toate punctele geografice de care pomeneste Biblia. Eu mi-am propus sa analizez despre ele, pe cat se poate in ordine cronologica legat de viata lui Iisus, desi vizitele in locurile respective nu s-au desfasurat ca atare.


Desi inceputul pelerinajului, coborarea din avion in Tara Sfanta este in Tel Aviv, eu mi-am propus sa incep povestind despre Ierusalim, pentru ca aici s-a nascut fecioara Maria. Ierusalimul este Cetatea Sfanta a celor trei credinte monoteiste: mozaism, crestinism si islamism socotindu-le in ordinea vechimii lor. Daca pentru evrei ea reprezinta sinteza tuturor gloriilor trecutului lor si a tuturor sperantelor de viitor, pentru musulmani este a treia capitala sfanta dupa Mecca si Medina, prin importanta sanctuarelor de pe Muntele Moria: Domul Stancii si Moscheea Al-Aqsa. Pentru crestini, Ierusalimul este Cetatea Sfanta prin excelenta, deoarece pamantul lui a primit jertfa de sange a Mantuitorului nostru Iisus Hristos.

Prima mentiune despre Cetatea Sfanta o gasim in Sfanta Scriptura in cartea Facerea la capitolul XIV, cand Melchisedec, regele Salemului si preot al Dumnezeului celui Preainalt, il binecuvanteaza pe Avraam cu 2000 de ani inainte de nasterea lui Hristos. Numele orasului era simplu, Salem (Salom, Pace), adica numele Insusi al lui Dumnezeu, Iahve Salom, adica "Domn al Pacii".


Rabinii explica schimbarea numelui orasului cu mult inainte de nastera lui Avraam. Sem, fiul lui Noe, daduse deja cetatii denumirea de Salem, poate deoarece acest cuvant insemna "Mantuire", dar patriarhul a voit sa-l numeasca Ieru sau Iireh. Atunci Domnul, pentru a-i multumi pe amandoi a zis: "Ii voi da amandoua denumirile".


Orasul este asezat in muntii Iuda, intre muntii Beth-El la nord si Hebron la sud. Pozitia geografica a Ierusalimului este asemanatoare cu structura muntilor Iudeii: o suprafata solida, calcaroasa, inalta de 800 m peste nivelul Mediteranei, inconjurata de vai adanci. Este asezat pe sapte coline asemenea altor orase: Aman, Iasi, sau Roma. Istoria tarii Sfinte se confunda si se contopeste cu cea a Ierusalimului, dand prilej pelerinilor la o intalnire personala cu istoria locurilor strabatute de pasii Mantuitorului Iisus Hristos.


Intrarea in cetate se face pe mai multe porti. Una dintre ele se numeste Poarta Sfantul Stefan, se mai numeste si Poarta Leilor, deoarece are incrustati patru lei deasupra intrarii. Legenda povesteste de sultanul Soliman Magnificul care visa ca este urmarit de lei. In momentul in care constructorii au pus leii deasupra portii, visul sultanului a disparut. Mai poarta si denumirea de Poarta Oilor, pe aici intrand cele ce erau duse la Scaldatoarea Vitezda care avea cinci pridvoare si se afla in imediata apropiere. Aici erau spalate oile aduse la templu pentru jertfa, iar numerosi suferinzi ai Ierusalimului asteptau pe margini vindecarea. In apropierea acestei porti a fost ucis Sfantul Arhidiacon Stefan, cel dintai mucenic, dupa ce a vorbit poporului despre Dumnezeu.


Langa Scaldatoare se afla Biserica Sfanta Ana, construita de catre cruciati in secolul al XI. Sub biserica se afla o cripta unde se spune ca fericita Ana a nascut-o pe Maica Domnului.

VA URMA