"Cercetați toate lucrurile, si păstrați ce este bun!"

Apostolul Pavel

Se colinda prim’prejur iar consumerismul feroce vrea sa fure din nou rastimpul in care oamenii se pot gandi serios la legatura lor cu Dumnezeu, cu Divinitatea, la consistenta si directia ei. Dar e dreptul lor va spune cineva...e dreptul lor sa folsoeasca orice sarbatore in cheia economiei de piata: totul se cumpara si se vinde iar ce se ofera in dar nu este nici pe departe gratis.

Mda…parcurgem la pas vremuri in care fiecare este incurajat sa-si ceara drepturile, sa lupte pentru drepturile lui si sa-si afirme/confirme pozitia in Unviers. Cat de repede se simt ofensati astazi oamenii si cat de hilare sunt uneori argumentele lor? Sunt procese pe rol si tribunalele sunt pline ochi de oameni ce se simt ofensati fara ca cineva sa fi comis neaparat un act de injustitie impotriva lor. Rasfoind prin presa am ramas uimit sa vad despre o fata a dat in judecata scoala in care invata pentru ca nu i-au placut ce graffiti erau pe perertii din toaleta. Sau despre o femeie ce l-a dat in judecata pe un pompier care a evacuat-o / salvat-o din foc intrucat atunci cand acesta a pus-o pe umar si a scos-o din flacari, femeia si-a pierdut temporal auzul la o ureche.

 

Adventul ne prezinta un prunc fragil si gingas ce induioseaza dar afectul emeotional pare sa fie comprimat de obisnuinta ce s-a instalat in inima. M-am gandit cum ar fi ca sa ma uit la Intrupare din perspectiva unui Isus ce a renunta la drepturile Sale. Citatul sfantului apostol Pavel din scrisoare adresta filipenilor(cap.2 v.6-8) poate oferi suport.

In urma cu 2000 de ani Isus a renunat benevol la dreptul sau de a trai ca Dumnezeu. Pentru cei care inca se intreaba daca Isus a fost divin, textul ofera o deranjanta contrapondere. Isus Christos era o persoana a Sfintei Treimi. Desi era egal in pozitie si drepturi cu celelalte parti ale Trinitiatii, El a devenit partea umana visibila a Trinitiatii. El a renuntat la dreptul Sau de a trai precum Dumnezeu, s-a dezbracat pe sine insusi de Gloria, de Maiestatea pe care o avea. A renuntat la ceea ce avea si I se cuvenea.

Isus a avut in mediul Sfintei Treimi multimi de heruvimi si sefafimi care-I cantau glorie. De aceea in momentul intruparii Sale acestia nu se pot opri din ceea ce sunt meniti sa infaptuiasca si ii provoaca si pe pastori(ce alaturare, nu?!) la un act comun de inchinare. Dar Isus nu a renuntat la dreptul de a trai precum Dumnezeu si a renuntat si la acela de a actiona precum Dumnezeu.

Prin intruparea Sa Isus a ales sa fie fara reputatie. Cuvantul folosit (in greceste este “kenoo”) de apostolul Pavel inseamna gol, secat. De ce s-a golit Isus? Isus, Cel care a creat intregul Univers renunta acum la prerogativele, avantajele Sale, la puterea Sa nemarginita. Renunta sa actioneze ca Dumnezeu.

Isus Christos ar fi putut sa manipuleze orice act al istoriei umane, sa schimbe sensul legilor fizicii si atractiei…ar fi putut sa faca toate aceste lucruri pe care oamenii si le doresc in momentele lor de nebunie sau disperare. Dar El a ales sa renunte. De aceea El intotdeuna s-a raportat la Tatal Sau in lucrarea Sa pamanteasca. A facut ce i-a dat Tatal sa faca, a implinit ceea ce i-a dat Tatal sa implineasca. Nu a pierdut pe nimeni din cei dati de Tatal. Ganditi-va ca El a muncit ca un tamplar. Ar fi putut sa pocneasca din degete si iata masa; nici un pic de sudoare.  Dar Isus a ales sa fie un tamplar obisnuit intr-un oras necunoscut ajutandu-l pe tatal sau pamantesc.

A trai ca un om obisnuit, l-a costat pe Isus. La fel cum, la o scara mai mica, a trai drept un crestin obisnuit ne costa pe unii dintre noi. Era asa de normal incat fratii sai din familia pamanteasca se mirau gandind ”… el? Dumnezeu? nici gand…!”

El s-a golit pentru a ma sluji pe mine, a ales sa nu aiba ceva personal. Intr-un fel privind printer relatarile Evangheliilor intelegem ca El a imprumutat totul:

· Cand s-a nascut El a imprumutat staulul; a doua sau a treia zi locul acela a fost dat inapoi la animale.

· A imprumutat o barca sa treaca marea Galileii

· A imprumutat un magar ca sa intre in Ierusalim.

· A imprumutat camera de sus pentru a avea acolo Cina.

· A imprumutat un mormant in care sa fie pus.

El, Cel ce ar fi putut avea oricand, orice a ales sa merga pe pamant printre noi fara privelgii, fara avantaje. A trait ca un slujitor. S-a limitat de a actiona precum Dumnezeu si chiar a renuntat sa arate ca Dumnezeu.

Inainte de intruparea Sa, Isus Christos era imbracat in splendoare divina. Acum a luat chip de evreu cu pielea inchisa la culoare si par oarecum cret. Ce diferenta! Ce deosebire!

Nici o creatura nu crede despre sine ca este urata; hipoptamul nu crede ca arata hidos ori rechinul nu se plange ca are nasul mare. Asta ni se intampla noua oamenilor. Data viitoare cand esti gata sa te plangi ca nu arati nu stiu cum…te-ai gandit cum ar fi sa te preschimbi intr-o furnica sau tantar ori alta gaza? Cam asa este scara la cre am putea privi Intruparea din perspectiva Creatorului.

Schimbarea pe care El a suportat-o a fost umilitoare, nu putem fi obiecitivi in a gandi cat de mult a insemnat pentru Isus sa fie limitat intr-un trup uman. El a devenit om si a fost culcat in paie. Nu in matase, nu in bumbac. Apoi un Dumnezeu care si-a rezevat dreptul de a fi un baiat mic, de care probabil s-a ras, care probabil a avut genunchii juliti. El s-a amestecat in natiunea sa, a renuntat sa arate ca un Dumnezeu.

De aceea pentru acest Advent va propun sa celebram si o persoana care a renuntat la drepturile sale de a trai precum Dumnezeu, de a se manifesta precum Dumnezeu, de a fi tratat precum Dumnezeu.

De ce a renuntat Isus la toate acestea? Evanghelistul Ioan mentioneaza ca “celor ce il primesc pe El el-a dat dreptul sa devina copii ai lui Dumnezeu - Ioan1.12”. El a renunta la drepturi penrtu a ma indreptati pe m ine inaintea lui Dumnezeu. Isus a renutat la drepturile sale ca sa imi dea mie, ca sa-ti dea tie, un drept de a fi copil al lui Dumnezeu.

Tu la ce drept esti dispus sa renunti Craciunul asta?

Emanuel C. Pavel

Pastor, Biserica Crestina AGAPE, Vancouver BC