"Cercetați toate lucrurile, si păstrați ce este bun!"

Apostolul Pavel

Unul din cele mai importante momente din viata ta este atunci cand raspunzi corect in momentul in care esti nedreptatit. Si toti suntem nedreptatiti - pentru diferite motive si in diferite locuri - uneori nedreptatirea se intampla chair printre cei credinciosi in biserica.


Sa nu fim mirati de asta. Datorita Domnului Christos intotdeauna crestinismul este o sursa de bucurie, binecuvantare; datorita oamenilor crestinismul este uneori o sursa de intristare, amaraciune.


De aceea este important sa raspundem bine in momente in care suntem tratati incorect; avem multe motivatii pe care Duhul Sfant le foloseste in dezvoltarea caracterului christic in fiecare dintre noi – una din ele fiind disponibila in scrisoarea apostolica a lui Iacov:
“Insa in ceea ce va priveste pe voi, iubiti frati, care asteptati intoarcerea Domnului, fiti rabdatori, ca un gospodar care asteapta pana-n toamna sa-i dea in parg pretioasa-i recolta. Da, aveti rabdare si prindeti mai mult curaj, caci venirea Domnului este aproape. Nu tot bombaniti impotriva celuilalt, fratilor!

Ce, voi insiva sunteti in afara oricarei critici? Priviti-l numai pe Marele Judecator cum vine. Aproape ca a ajuns, lasati in grija lui orice critica ce-ar trebui facuta. Ca pilde de rabdare in suferinta, luati-i pe profetii Domnului. Noi stim ce fericiti sunt ei acum fiindca i-au ramas credinciosi candva, in ciuda grelelor suferinte pe care le-au indurat din aceasta cauza. Iov este un exemplu al omului care a continuat sa se increada in Dumnezeu chiar si la necaz; vedem, din experienta sa, ca planul lui Dumnezeu s-a terminat, pana la urma, cu bine, caci asa e el, plin de mila si duiosie.” – Iacov 5.7-11 NTR

 

 

Apostolul Iacov vorbeste in prima parte a cap 5 despre nedreptatea venita din partea celor ce nu administreaza bine resursele materiale. Si poti suferi din cauza aceasta, iar Iacov vine si spune ”fii rabdator, Domnul se intoarce si in acel moment el va rasplati fiecaruia. El va judeca pe cel ce te-a nedreptatit si pe tine asemenea” - aceasta este ideea principala.

Ca sa ne ajute sa deprindem rabdarea Iacov vorbeste despre rabdarea fermierilor, agricultorilor si despre rabdarea profetilor care au suferit pentru numele Domnului. Rabdarea este tema principala, iar tema legata de ea este venirea Domnului.

In contextul mare este clar faptul ca sunt oameni care sufera pe nedrept si ei trebuie sa continue sa faca ce este bine pentru ca Domnul ii va judeca si pe cei drepti si pe cei nedrepti.

“Rabdarea este capacitatea de a avea lumina dupa ce ti s-a ars siguranta”, spunea Bob Levey iar Jean Jacques Rousseau afirma ca  “Rabdarea este amara, dar rodul sau este dulce.” 

Incercand sa ne verificam fiecare dintre noi nivelul de rabdare sesizam ca aceasta nu este naturala si cere efort si multe indemnuri . Poti sa te rogi – Doamne da-mi rabdare acum – ea se deprinde in timp prin multe experiente si incercari. Iti verifici rabdarea in conditii de aglomeratie fie in trafic sau magazine. Aici ca un detaliu bonus ne dam seama ca atunci cand esti foarte priceput si grabnic in a vedea greselile altora este un semn ca nu esti inca rabdator.

Rabdrea biblica este toleranta cu imperfectiunile, greselile si diferentele ce se vad in viata altora. Rabdare atribuita de apostoli lui Dumnezeu insusi - (2 Pet. 3:9), “Domnul nu intirzie in implinirea fagaduintei Lui, cum cred unii; ci are o indelunga rabdare pentru voi, si doreste ca nici unul sa nu piara, ci toti sa vina la pocainta.” (vezi si Rom. 2:4; 1 Pet. 3:20.) Daca Dumnezeu nu ar fi fost rabdator eram de mult stersi din istorie sau nici nu am fi fost inclusi in ea.

Intr-o alta perspectiva rabdarea cere increderea in faptul ca Isus a spus ca se reintoarce. Credinta crestina n-are sens daca nu se bazeaza pe invierea lui Christos, pe faptul ca El e viu si se reintoarce. De asta Pavel spune (1 Cor. 15:19), “Daca numai pentru viata aceasta ne-am pus nadejdea in Hristos, atunci suntem cei mai nenorociti dintre toti oamenii!”

In Noul Testament sunt peste 300 de referinte la revenirea lui Isus Christos. Filosofia lumii, a societatii actuale este “sa mancam si sa bem ca maine vom muri (1 Cor. 15:32b),” dar Judecatorul vine si (1 Cor. 15:58) prea iubitii mei frati, fiti tari, neclintiti, sporiti totdeauna in lucrul Domnului, caci stiti ca osteneala voastra in Domnul nu este zadarnica.

In vremuri de restriste, tensiune emotionala, sa nu pierdem din setul lucrurilor pretioase pentru credinta noastra faptul ca Domnul revine. Este promisunea Lui si bazandu-te pe ea poti avea rabdare sa induri un comportament gresit.

In final rabdarea arata cum lucreaza Dumnezeu iar Iacov are o ilustratie/parabola luata din natura, din activitatea zilnica a unui fermier. In Israel samanta se pune toamna ca vin ploile de toamna si apoi sunt asteptate ploile de primavera. Ambele au rol in recolta. Este interesant ca ploile de toamna sau de primavara tin de Dumnezeu. Confirma credinciosia lui Dumnezeu (Deut. 11:14; Ier. 5:24; Osea. 6:3; Ioel 2:23; Zah. 10:1). Fermierul, taranul trebuie sa lucreze indelung ca sa vada rodul muncii. Agricultura este un proces care cere timp, este lent, natural. Roadele spirituale autentice cer timp, nu sunt instant. Domnul da ploaia la timp si nu trebuie nici multa apa si nici putina intrucat excesul dauneaza in orice directie.

Rabdarea este prima calitate prin care dragostea se arata – asa spune Pavel (1 Cor. 13:4). Rabdarea este o roada a Duhului Sfant. Roada e roada si are nevoie de timp pentru a fi cultivata.(Gal. 5:22)

Rabdarea nu este abilitatea de a astepta, ci abilitatea de a avea o atitudine buna in timp ce astepti. Trebuie sa facem precum ne este spus in Coloseni 3.12-14: “Astfel dar, ca niste alesi ai lui Dumnezeu, sfinti si preaiubiti, imbracati-va cu o inima plina de indurare, cu bunatate, cu smerenie, cu blandete, cu indelunga rabdare. Ingaduiti-va unii pe altii si, daca unul are pricina sa se planga de altul, iertati-va unul pe altul. Cum v-a iertat Cristos, asa iertati-va si voi. Dar mai presus de toate acestea, imbracati-va cu dragostea, care este legatura desavarsirii.”

Emanuel C. Pavel

Pastor, Biserica Crestina Romana AGAPE, BC, Canada