"Cercetați toate lucrurile, si păstrați ce este bun!"

Apostolul Pavel

Larva noului totalitarism, după o dospire tăcută de două decenii, a dat roade: acoperiţii şi turnătorii de ieri au devenit masă critică printre noi, iar urmaşii lor biologici…elite în structurile de forţă de azi

Toată această făcătură a lumii românești de azi reprezintă reașezarea în puzzle a unui nou totalitarism. Dar, pentru prima oară, procesul are loc prin continuitatea "vechiului" ADN de reţea, în care se împletesc filamentele extremelor. Întărite, eficiente, nemiloase. Orientate împotriva drepturilor omului, care au devenit din nou desuete, aşa cum se întâmpla încă înainte şi în timpul Războiului Rece.

A început un calvar nou. Fatal pentru România. Angajaţi în mod dinastic, prin pile şi nepotism, în noile structuri de forţă, fiii şi nepoţii acoperiţilor şi turnătorilor de ieri reprezintă dejecţiile ultime pe care se bazează noua poliţie politică şi noile forme de exterminare a libertăţii: criminali tăcuţi, lipsiţi de onoarea pe care o au de obicei militarii de carieră, aceste larve ale vieţii civile sunt produse de mecanismul totalitar al urii. Multe au crescut şi înflorit, din păcate, în lumea frumoasă a Literelor şi Artelor.

 

 

Diferenţe şi diferenţieri - actori în inter-lumi

O lume pierdută pentru totdeauna: e sentimentul cel mai puternic pe care îl încerc în ultimii ani.
Schimbarea suportului, modificarea ireversibilă a sistemului de referinţă, dezvoltarea vizualului în concurenţă irepresibilă cu valenţele cuvântului, plus alte câteva detalii, descriu cu acribie un radical item parcurs în mod accelerat de civilizaţie şi de democraţia lichidă. Totul s-a produs atât de accelerat, în limitele a mai puţin de două generaţii, încât procesele adaptative au fost depăşite. Pur şi simplu specia umană are acum noi sub-specii - tehnologice - care adaugă variabilitate sporită celor, mai vechi, ce ţineau numai de factori exteriori, precum arealul geo-politic, istorie, religie, accesul la resurse...
Tehnicile de comunicaţie şi suportul de comunicare l-au desprins, cândva, pe om, din ramura evolutivă proximă, în timp ce, astăzi, îl subdivid. Fiul, tatăl şi bunicul au devenit, în timpul nostru, fiecare în parte, actorii şi actanţii unor "roiuri de fiinţe" ce nu se mai întâlnesc pe acelaşi portavion pentru a zbura. Inter-lumile din post-realitate şi post-adevăr îi reduc la o contemporaneitate lipsită de interes. Pentru prima dată în istorie, profesorul nu mai poate să-şi educe ucenicul, deoarece valoarea învăţăturii transmise se perimează înainte de intrarea în scenă a celui din urmă.


Primăvara Poeţilor


Ca în fiecare primăvară din ultimii 12 ani, am coordonat şi organizat şi în acest an, alături de Consiliul Judeţean Suceava şi Biblioteca Bucovinei şi alte instituţii de cultură şi educaţie, Festivalul internaţional francofon, a 12-a ediţie bucovineană, Primăvara Poeţilor, adică 19e Printemps des Poètes, aflat sub egida
France: Le ministère de la Culture et de la Communication via le Centre national du Livre, Le ministère de l'Education nationale, de l'Enseignement supérieur et de la Recherche, La Commission Européenne. Tema din acest an a fost AFRIQUE(S), despre care directorul artistic al festivalului, poetul Jean-Pierre Siméon, spunea : « Ce 19e Printemps des poètes invite à explorer le continent largement et injustement méconnu de la poésie africaine francophone. Si les voix majeures de Senghor, U Tam'si ou Kateb Yacine par exemple, ont trouvé ici l'écho qu'elles méritent, tout ou presque reste à découvrir de l'intense production poétique africaine, notamment celle, subsaharienne, qui caractérisée par une oralité native, tributaire de la tradition des griots et nourrie par ailleurs des poésies d'Europe, offre des chemins neufs sur les terres du poème».

Ultimele unsprezece ediţii ale festivalului Primăvara Poeţilor sub egida Le Printemps des Poètes - Paris, la Suceava şi în Bucovina, au fost organizate de Consiliul Judeţean Suceava – Biblioteca Bucovinei „I.G.Sbiera” împreună cu parteneri instituţii educaţionale şi culturale printr-un program iniţiat şi coordonat pe tot acest parcurs de scriitoarea Angela Furtună, membră a Uniunii Scriitorilor din Româna. În cadrul acestui program de succes pentru francofilofonia bucovineană şi românească sunt celebrate anual şi Ziua Internaţională a Francofoniei, la 20 martie (marchează înfiinţarea Organizaţiei Internaţionale a Francofoniei), precum şi Ziua Mondială a Poeziei, la 21 martie (sărbătoare UNESCO). Angela Furtună a creat şi decernează anual în cadrul festivalului francofon şi Premiile culturale pentru Speranţă, Valoare şi Artă, în memoria a două personalităţi ale culturii şi educaţiei bucovinene şi naţionale, “Iulia LEO-MIZA” şi “Cornelia MÂNICUŢĂ”.

Am adaptat această metaforă a Africii ca noutate, lansând, la rândul meu, invitaţia participanţilor români de a îmbrăţişa drumul noutăţii şi al invenţiei, ca expresie a puterii de regenerare şi de evoluţie a culturii noastre.

În cadrul festivalului, pe 17 martie, la Observatorul Suceava, împreună cu societatea ştiinţifică Cygnus, Centru UNESCO şi Clubul de Iniţiativă Literară, am lansat cele două recente volume ale mele, Elegii din infern, Editura Tipo Moldova, Iaşi, 2016, şi Elegiile de la Stalingrad, Editura Vinea, Bucureşti, 2016. Invitaţi au fost directorii celor două edituri, Aurel Ştefanachi, Directorul Tipo Moldova şi Nicolae Tzone, Directorul Vinea, dar şi prof. univ. dr. Florin Pintescu, care a susţinut conferinţa Stalingrad : istorie şi etică.



Angela FURTUNĂ

Uniunea Scriitorilor din România